Ja! Kadir van Lohuizen. Over de DutchDoc Award

 

Ja! Hij. Wie het werk bekijkt van de zes genomineerde fotografen voor de DutchDoc Award, kent geen twijfel. Het multimediale project Via PanAm van Kadir van Lohuizen moet dit jaar winnen.

Afgelopen donderdag werd in het Amsterdamse Tropenmuseum de tentoonstelling geopend waarop het werk te zien is van de kanshebbers op de documentaireprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de stichting DutchDoc Photo. Het is de vierde editie van de prijs, die dankzij financiële ondersteuning van het toenmalige Fonds BKVB een vliegende start kon maken en sinds twee jaar op eigen benen staat.

De prijs, waarvan de winnaar op 5 juni bekend wordt gemaakt, bracht vanaf het begin discussie teweeg. Want wat precies ís documentairefotografie en wie bepaalt dat? En moet dat geldbedrag (20 duizend euro) naar een experimentele fotograaf gaan die bewust de grenzen van de documentairefotografie opzoekt of juist naar zijn collega van de oude stempel, die zijn zorgvuldig opgebouwde praktijk langzaam ziet afbrokkelen omdat oude media steeds minder ruimte geven aan grote fotoreportages?

Kadir van Lohuizen is dit jaar de documentairefotograaf die bijna alle eisen en verlangens die bij de beroepsgroep horen in zich verenigt. Zijn werk heeft doorgaans een lekkere klassieke zwart-wit kwaliteit. Bovendien beet de fotograaf zich ouderwets diepgravend vast in zijn maatschappelijk betrokken onderwerp: verhalen over migratie, die hij gedurende een veertig weken durende reis door Zuid- en Noord-Amerika verzamelde. En hij fotografeerde niet alleen. Hij schreef, sprak podcasts in, blogde, facebookte, twitterde, maakte een app voor de iPad en verspreidde zo zijn werk via nieuwe kanalen. En dan kan hij ook nog eens zijn eigen broek ophouden via crowdsourcing en de verkoop van zijn project aan méér dan alleen tijdschriften en kranten. Kortom: dit móet wel de winnaar worden.

 

 

© Kadir van Lohuizen: Via PanAm

© Kadir van Lohuizen: Via PanAm

 

 

©Kadir van Lohuizen: Via PanAm

 

Niet dat er geen andere kandidaten zijn voor het winnen van de prijs. Ben Krewinkel maakt ook een goede kans met zijn intrigerende boek A Possible Life. Conversations with Gualbert. Dat gaat over het leven van een illegaal in Nederland. Krewinkel maakt gebruik van foto’s uit het familiealbum van de man en oude documenten. Het is een ingewikkeld boek, met verborgen foto’s en formulieren die op hun kop staan en werden opgesteld in een gortdroge ambtelijke taal. Het illustreert voortreffelijk hoe je je moet voelen als rechtenloze in Nederland: verward, wanhopig en gefrustreerd.

 

© Ben Krewinkel: A Possible Life

© Ben Krewinkel: A Possible Life

 

 

© Ben Krewinkel: A Possible Life

© Ben Krewinkel: A Possible Life

 

Een andere kanshebber is Poppy, een project van fotograaf Robert Knoth en Antoinette de Jong. Dat is net zo’n indrukwekkende tour de force als Via PanAm van Van Lohuizen, maar dan iets minder gefocust. Een knoert van een boek en een mooie multimediapresentatie geven een meanderend en wijdlopig beeld van een jarenlange zoektocht naar internationale verhalen over mondialisering aan de hand van drugs.

 

© Robert Knoth & Antoinette de Jong: Poppy

© Robert Knoth & Antoinette de Jong: Poppy

 

 

Mulitmedia-installatie van Poppy

Mulitmedia-installatie van Poppy

 

 

Van de andere drie kandidaten is het alleen Hans van der Meer die overtuigt (zowel met zijn fotografie als zijn schrijfstijl). Zijn boek, Nederland – Uit voorraad leverbaar, toont op laconieke wijze aan hoe de openbare ruimte in ons land is verworden tot één grote verzameling van kant-en-klare, inwisselbare catalogusonderdelen.

 

 

© Hans van der Meer: Nederland - Uit voorraad leverbaar

© Hans van der Meer: Nederland – Uit voorraad leverbaar

 

 

© Hans van der Meer: Nederland - Uit voorraad leverbaar

© Hans van der Meer: Nederland – Uit voorraad leverbaar

 

 

Ten slotte wil ik nog een lans breken voor iemand die de shortlist niet haalde: Stephan Keppel, waar ben je? Het boek Reprinting the City, met zijn grauwe en rauwe esthetiek, biedt een verfrissend andere kijk op de havenstad Den Helder, waar de fotograaf een paar maanden verbleef. Zou het niet geweldig zijn als de internationale jury tijdens de prijsuitreiking op 5 juni hem een wildcard zou geven?

 

 

Stephan Keppel: Re-printing the City. Foto afkomstig van Mrs. Deane http://www.beikey.net/mrs-deane/

Stephan Keppel: Re-printing the City. Foto afkomstig van Mrs. Deane http://www.beikey.net/mrs-deane/

 

 

 

Dutch Doc Award 2013

Kadir van Lohuizen, Hans van der Meer, Ben Krewinkel, Peters Dekens,

Jacqueline Hassink, Robert Knoth & Antoinette de Jong.

T/m 9 juni in het Tropenmuseum, Amsterdam.

 

Gepubliceerd op 27 april in de Volkskrant

 

Via PanAm van Kadir van Lohuizen op de iPad

Via PanAm van Kadir van Lohuizen op de iPad

 

 

One thought on “Ja! Kadir van Lohuizen. Over de DutchDoc Award

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s